24 januari 2023

Binnen een toekomstgerichte bedrijfscultuur staat online en offline samenwerking centraal. De moderne werknemer wil daartoe met een even groot gemak als in zijn vrije tijd schakelen tussen communicatietools en -applicaties. Experts van ecosysteempartners Dstny, Orange en BKM-Orange wisselden van gedachten over hoe elke onderneming een naadloze user experience voor haar personeelsleden kan realiseren.

Wat is naadloos?

Volgens Daan De Wever, CEO bij Dstny, dat geïntegreerde communicatieoplossingen in de cloud aanbiedt, komt het er op aan van het begrip ‘naadloze ervaring’ te preciseren. “Veelal worden vormelijke termen als UX (user interface-design) en UI (user experience-design) naar voren geschoven. Maar een optimale bedrijfscommunicatie en samenwerking gaan veel verder dan louter enkele knap ontworpen communicatietools en applicaties. Er zijn tegenwoordig tal van fantastische tools op de markt. Maar het gaat er in de eerste plaats om net die applicaties aan te reiken waar een onderneming het maximale voordeel uit haalt. Meten is weten, luidt eens te meer het devies. Hoe concreter een bedrijf erin slaagt om zijn noden en ambities in kaart te brengen, hoe beter een leverancier er zijn oplossingen kan op afstemmen.”

Waarom investeren in geïntegreerde samenwerkingstools?

“Optimale samenwerkingstools zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse ondernemingscultuur”, gaat Daan De Wever verder. “Binnen elke sector woedt een strijd om talent. Sollicitanten en werknemers leggen bijgevolg een gebald verwachtings- en eisenpakket voor. Tijd- en plaatsonafhankelijk werken prijkt bovenaan het lijstje. Werknemers willen daarbij even vlot, snel en efficiënt gebruik maken van digitale tools als in hun privéomgeving. Het is vandaag noodzakelijk als onderneming aan om die wensen te voldoen.”

Rigo Gielen, Managing Director bij BKM-Orange: “Hybride werken is sowieso een blijver. Je merkt ook dat veel ondernemingen er hun bedrijfscultuur op afstemmen. Het is dus niet langer een optie om met verouderde en geïsoleerde tools te werken.”

Matthias Ohde, General Manager bij Dstny:"Het gaat ook om het faciliteren van flexibiliteit. Een videogesprek moet bijvoorbeeld perfect mogelijk zijn via de smartphone. Naast tijd en plaats, treedt dus ook toestelonafhankelijkheid op het voorplan.”

Daan De Wever: “Die nieuwe manier van werken fnuikt allerminst de productiviteit en creativiteit van de werknemers. Integendeel, verschillende studies wijzen zelfs op een verhoogde output. Ik raad ondernemers aan om digitale samenwerking dus niet als een kost, maar als een opportuniteit te beschouwen.”

Hoe pakt u die integratie het best aan?

Vincent Desmarets, product manager B2B bij Orange Belgium: “Een ondernemer hoeft zich eigenlijk niet te bekommeren om de keuze van een bepaalde technologie. Op basis van een schets van zijn onderneming en samenwerkingscultuur, is het aan zijn leverancier om het aangewezen ecosysteem van tools uit te tekenen. Die setting ziet er dus niet standaard overal hetzelfde uit, maar resulteert in maatwerk.”

Lieven Vaes, Marketing Director B2B bij Orange Belgium: “Connectiviteit, cloudtelefonie, cloudapplicaties en security vormen doorgaans de gemene delers. Het baat zeker om die aspecten te benaderen via een leverancier die het volledige scala dekt. Op die manier ontstaat één oplossing, waarbij alle aspecten helemaal op elkaar zijn afgestemd.”

Patrick Gillis, Head of Product Solutions bij BKM-Orange: “Ik beschouw de implementatie van communicatie- en samenwerkingstools ook niet louter als een IT-project. Een onderneming koopt geen connectiviteit of een unified communications-toepassing, hij investeert in een totaaloplossing die hem toelaat het maximale uit de samenwerking tussen medewerkers te halen. De gekozen integraties tussen die verschillende tools bepalen in grote mate hoe mensen met elkaar intern en extern in interactie treden.”

Rigo Gielen, Managing Director bij BKM-Orange: “Meer nog, je kunt de weg naar geïntegreerde communicatie zelfs beschouwen als een onderdeel van de digitale transformatie. Het komt het er telkens op aan van alle bouwstenen op de juiste plaats te zetten, helemaal in functie van de constellatie van een onderneming. Het switchen tussen geprefereerde tools - bijvoorbeeld van een videomeeting, richting een telefoongesprek en gedeelde documenten, of u nu op kantoor via wifi surft of via mobiele netwerken onderweg - hoort daarbij zo vloeiend mogelijk te verlopen.”

Matthias Ohde: “Ik raad elke onderneming aan om bij elke stap van het opzetten van de samenwerkingsarchitectuur security meteen mee te nemen: welke data mogen er gedeeld worden, hoe zit het met de privacy … Wanneer je vooraf goed over dergelijke stappen nadenkt, vermijd je moeilijkheden achteraf. Unified Communications & Collaboration integreert alle applicaties in een uniform platform. Dat maakt het mogelijk om een ​​overkoepelend beveiligingsbeleid toe te passen op alle communicatietoepassingen.”

Neem contact met ons op

+32 11 29 99 99

hello [at] bkm.beclass="icon icon--mail" target="_blank" rel="noopener external nofollow"